Jak wynika z badań TNS OBOP, Polacy są obecnie mniej zadowoleni z pracy, niż to miało miejsce rok temu. W 2007 r. satysfakcja pracowników była na poziomie 49 punktów, natomiast w 2008 r. wyniosła już tylko 43 punkty – wynika z Indeksu Satysfakcji Pracowników, opracowanego zgodnie z metodologią TRIM.
Rynek pracy w ostatnim okresie przechodzi duże zmiany, co ma swoje odzwierciedlenie w zadowoleniu pracowników, które ma tendencję spadkową. W 2007 r. Polacy byli umiarkowanie zadowoleni ze swojej pracy, natomiast w roku 2008 wskaźnik satysfakcji spadł, co oznacza, że ogólne zadowolenie z pracy jest na niskim poziomie. Istnieją duże rozbieżności w rodzaju wykonywanej pracy oraz satysfakcji z niej płynącej. Najbardziej zadowolonymi pracownikami są osoby pracujące w biurach (88% zadowolonych), natomiast najmniej – robotnicy niewykwalifikowani oraz robotnicy rolni (28% zadowolonych).
W ostatnim czasie odnotowuje się w Polsce spadek bezrobocia (które obecnie wynosi 11,1%). Na rynku obserwuje się walkę firm zarówno o pracowników fizycznych, jak i specjalistów, tym bardziej, że dla wielu osób atrakcyjną alternatywą, w porównaniu do pracy w kraju, okazuje się praca za granicą. Mamy do czynienia z rynkiem pracownika, a nie pracodawcy – zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) w ciągu ostatniego roku liczba osób zwalnianych przez pracodawców zmalała aż o 30,6%, podczas gdy o 12,5% wzrósł odsetek osób, które z różnych powodów same rezygnowały z pracy. Skąd więc bierze się obserwowalny spadek satysfakcji Polaków z pracy?
„Spadek zadowolenia pracowników może mieć wiele przyczyn. Obecna sytuacja na rynku pracy może powodować wzrost wymagań pracowników względem pracodawców, dlatego też firmy, zdając sobie sprawę z roli pracownika w budowaniu siły rynkowej firmy, powinny prowadzić ciągły monitoring środowiska pracowniczego. Analiza poziomu zadowolenia pracowników oraz identyfikacja elementów, które wzmacniają zaangażowanie i lojalność - dostarczają niezbędnych informacji do tworzenia strategii rozwoju firmy, co umożliwia również wczesną diagnozę zjawisk wewnętrznych, negatywnie wpływających na firmę” – komentuje Agata Kuśnierek, badacz rynku w Sektorze Badań Finansowych i Usług Profesjonalnych TNS OBOP, specjalizująca się w zakresie badań satysfakcji pracowników.
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »